ponferrada - la laguna de castilla

la laguna de castilla, a escuela
la laguna de castilla, a escuela

vroeg uit de veren en snel op pad. de klim naar o cebreiro is tergend lang en naar mijn idee toch redelijk wat zwaarder dan de klim van saint-jean-pied-de-port naar roncesvalles. een lange tocht waarin ik alle tijd heb om over van alles en nog wat na te denken. zo heeft mijn reisgenoot eindelijk een naam gekregen...

je spreekt het uit als me-too en nu moet ik bedenken hoe het geschreven zal worden. m-2 of m/2, iemand een idee? nee, dan wordt het m en die heeft de hele tocht geen boe of bah gezegd en vooral geen poot uitgestoken. een aards lui kreng eigenlijk, maar wel een makkelijke reisgenoot. geen gezeur over welke route we zullen volgen en of we niet eens kunnen stoppen. ik heb het helemaal alleen voor het zeggen. een deel van de klim heb ik gelopen en op 2 km voor o cebreiro ontwaar ik in la laguna de castilla een bar annex albergue, a' escuela. het ruikt er erg lekker naar wat pollo con ajo blijkt te zijn. daar wil ik wel iets van proeven en ludi, die dit alles heeft bereid, laat weten dat er in het gehuchtje ook overnacht kan worden. dat blijkt boven het restaurant van haar en haar broer te zijn. er komen opeens veel fietsers voorbij, waaronder emilio uit barcelona. hem ben ik vaak tegengekomen op de camino. hij fiets alleen. we spreken steeds af om in santiago het glas te heffen. na emilio komt een groep van 8 zwaar bepakte russen halt maken. zij blijven en ik mag als tolk optreden. leuk, maar zo geweldig is mijn spaans nu ok weer niet. ik maak kennis met sasha, galina, vassili, natalja, marina, peter, katja en konstantin. we kunnen het al snel goed met elkaar vinden en besluiten de dagen tot aan santiago samen verder te fietsen. ondertussen wast ludi onze kleren en mikt ze ook nog eens in de droger. haar broer deelt ze de volgende morgen om 8 uur als beloofd uit.

Reactie schrijven

Commentaren: 0
santiago de compostela 2010
santiago de compostela 2010